Waarom veranderden deze 10 bekende bedrijven hun logo?

Er is niets zo nauw verbonden met een merk als het bedrijfslogo. Veel bedrijven besluiten na verloop van tijd het logo aan te passen. Er zijn uiteenlopende redenen om over te stappen op een nieuw logo. Vaak is een logo verouderd en kiest men voor een nieuwe uitstraling, maar ook logo-technische redenen of zelfs een fusie kan ten grondslag liggen aan een nieuw logo ontwerp. In dit artikel bespreken we 10 bekende bedrijven die hun logo hebben veranderd. Was het een succes of een flop?

logo redesign

1. YouTube voegt beeldmerk toe voor meerdere platformen

In augustus 2017 heeft Google de YouTube-app vernieuwd en voorzien van nieuwe functies. Tegelijkertijd kreeg het logo – voor het eerste in 12 jaar - een update. YouTube is afgestapt van de rode beeldbuis-achtige box waar het woord ‘Tube’ in staat en heeft van de bekende Play-button het beeldmerk gemaakt. Bovendien is het beeldmerk verplaatst naar de linkerzijkant verplaats. Hierdoor is het logo breder geworden, maar zodra er vraag is naar een responsive logo, zoals in de app, dan zal alleen het icoontje getoond worden.

2. Domino’s verandert het logo door breder productaanbod

Restaurantketen Domino's Pizza heeft in 2012 een nieuw logo geïntroduceerd. Wat opvalt, is dat het woord "pizza" is weggelaten. Domino's heeft dit gedaan omdat het meer verkoopt dan alleen pizza's. Domino's wil consumenten niet in verwarring brengen door 'pizza' ook onder het nieuwe logo te plaatsen. Sterker nog, ze proberen de nadruk te leggen op het woordmerk door dit in groter lettertype te tonen. Bovendien zorgt het overgebleven dominosteentje voor extra herkenning en versterkt dat het woordmerk.

3. Netflix kiest voor iconische rode 'N'

Toen Netflix in 1997 werd opgericht was het nog een VHS-uitwisselclub. Waar de diensten tegenwoordig online worden aangeboden, werden videobanden toen per post verstuurd. Gezien de veranderingen in de dienst was het niet ondenkbaar dat ook het logo zou mee veranderen. Bij de laatste wijziging in 2017 hebben de 7 letters plaatsgemaakt voor een iconisch rode ‘N’. Het nieuwe logo is responsive en werkt op diverse platformen, zoals een app, op social media platformen of zelfs op de knopjes van de afstandsbediening. Het zegt iets over de ambitie van het bedrijf.

4. Starbucks ontdoet zich van merknaam

Zelfs als je er nog nooit een kopje koffie hebt gedronken, ben je waarschijnlijk wel bekend met het logo van koffieketen Starbucks. Misschien is het je nog niet eens opgevallen, maar sinds 2011 heeft Starbucks een nieuw logo. Bij het laatste redesign van het logo heeft het Starbucks-logo de letters ‘Starbucks Coffee’ verloren, net als de zwarte kleur in het logo. Het nieuwe logo is als het ware de ingezoomde versie van het oude logo, waardoor de zeemeermin nog dominanter (en iconisch) is geworden.

5. UPS doet een jasje uit en kiest voor authentieke huisstijlkleuren

De oudste koerierdienst ter wereld is door de jaren heen vaak getransformeerd en ook het logo bleef niet onaangetast. Bij de laatste publiekelijke wijziging in 2003 toont UPS zich niet langer beperkt tot het vervoeren van pakketjes. Dit is duidelijk gemaakt door het pakketje uit het oude logo te verwijderen, zodat de focus op het schild komt te liggen. Het schild kreeg een make-over en werd gegoten in de authentieke bruine UPS huisstijlkleuren. Tot slot besloot het bedrijf om UPS als officiële naam aan te nemen.

6. Subway heeft na kritiek weer een nieuw logo

Subway is de laatste jaren wel erg nadrukkelijk op zoek geweest om haar restaurant als gezond te presenteren. De bekende huisstijlkleuren werden vervangen door groene ‘gezonde’ letters. Dit bleek geen succes en uit noodzaak werd het logo wederom veranderd. Het nieuwe logo staat rechtop en heeft een moderne uitstraling gekregen. De huisstijlkleuren zijn terug en geoptimaliseerd, zodat ze het best tot hun recht zullen komen in uitingen via alle kanalen. Het icoon, dat een nieuwe aanwinst is voor het merk, voegt de twee bekende pijlen samen tot een simpel maar krachtig beeldmerk.

7. Microsoft toont succesvolle elementen voor herkenning

Na 25 jaar hetzelfde logo te hebben gebruikt, heeft Microsoft in 2012 een nieuw logo gepresenteerd. Het vorige logo was simpelweg een woordmerk. Bij het nieuwe logo is dat ook het geval, maar is er een minder opvallend lettertype gebruikt. Hierdoor behoort ook de – naar eigen zeggen – zakelijke uitstraling tot het verleden. Daarnaast is er ook een vierkante versie van het kleurrijke symbool van Microsofts besturingssysteem Windows toegevoegd. Door het Windows symbool krijgt het logo meer herkenning.

8. Klassiek Philips logo is geoptimaliseerd voor digitale weergave

Sinds 2013 heeft Philips een nieuw logo, maar helemaal nieuw is het logo eigenlijk niet. Op een paar kleine wijzigingen na lijkt het nieuwe logo sterk op een oud logo uit de jaren dertig. Belangrijker nog is dat het logo geoptimaliseerd is voor het web. De dunne lijnen in het oude logo zijn verleden tijd, want dit kan problemen geven in een digitale weergave. Mede daarom is er gekozen voor twee radiogolven in plaats van drie. Ook is er gekozen voor meer kleur, zodat het logo meer body heeft gekregen en daarom ook beter getoond word op kleine schermen (bijvoorbeeld het scherm van je smartphone).

9. Mastercard volgt de trend en kiest voor platte typografie

Sinds 2016 heeft creditcardmaatschappij Mastercard een nieuw logo in gebruik. Niet vanwege een dienst- of identiteitswijziging, maar omdat het beter past bij het huidige digitale tijdperk en de logo trends. Het basisdesign, met de twee cirkels en de kleuren geel en rood blijven ongewijzigd. In het nieuwe logo zijn de verticale strepen, die de twee cirkels verbonden, uit het logo verdwenen. Tot slot is de naam Mastercard uit het beeldmerk gehaald en wordt deze ernaast of eronder gebruikt in een platte typografie.

10. Kraft en Heinz combineren logo na fusie

Toen Heinz in maart 2015 Kraft Foods overnam was iedereen benieuwd onder welke naam de fuserende bedrijven verder zouden gaan. Er werd gekozen voor een samensmelting van beide bedrijfsnamen: Kraft Heinz Company. Dit had ook gevolgen voor het logo. Beide namen zijn uit hun ‘omlijsting’ gehaald en staan nu, met een kleine aanpassing in de letters t en h, in één logo. Het betreft hier alleen het bedrijfslogo, de afzonderlijke producten zullen niet de dubbele naam dragen. Heinz Ketchup blijft dus gewoon Heinz Ketchup.