Meest gemaakte spelfouten in reclame

Spelfouten worden overal gemaakt. Niet alleen in de privesfeer, maar ook in zakelijk communicatie. Denk maar eens aan fouten in folders, websites, advertenties, marktplaatsen en ga zo maar door. Vergeten letters, onnodige typefouten, slechte zinsopbouw of fouten in werkwoorden zijn slechts enkele regelmatig gemaakte fouten. Sommige fouten gaan zelfs zo ver dat ze schadelijk zijn voor de bedrijfsvoering, want klanten kunnen afhaken door de onprofessionaliteit. In andere gevallen worden fouten juist bewust gemaakt om de aandacht te trekken. In dit artikel zetten wij de meeste voorkomende spelfouten in reclame op een rijtje.

reclamemissers

1. Verkeerde werkwoordspelling

De werkwoordspelling kent veel regels, maar ook veel uitzonderingen. Door de uitzonderingen ook gevoelig voor fouten. Dat ondervond ook MediaMarkt. In het verleden hadden zij de slogan: "We willen dat de klant nooit teveel betaald". Wel bijzonder dat zo'n groot bedrijf een slogan de wereld instuurt met meerdere fouten, want ten eerste is het 'te veel' en ten tweede 'betaalt'. Een ander groot bedrijf deed het later nog eens dunnetjes over met bijna dezelfde fout! Weet jij nog welke dat was?

2. Twijfelwoorden zoals als en dan

spelfout

De basisregel is niet heel moeilijk. Als er een vergroting of een verkleining wordt aangeduid dient het 'dan' te worden gebruikt. Bij een vergelijking dient 'als' te worden gebruikt. Deze basisregel had bij het bovenstaande voorbeeld gemakkelijk toegepast kunnen worden. Het moet namelijk zijn: 'Goedkoper dan op de vrijmarkt!'. Het is immers een verkleining, want een lagere prijs is in dit geval de verkleining. Wat zou de MediaMarkt hier precies bedoelen? Wie het weet, mag het zeggen.

3. Bewuste fouten om aandacht te vragen

spelfout

Nederlanders ergeren zich enorm aan spelfouten in krantenartikelen. Het is voor sommige marketeers bewust een reden om een reclamemisser te maken. De achterliggende gedachte 'het maakt niet uit wat ze over je vertellen als ze maar over je praten' of 'negatieve publiciteit is ook publiciteit'. Unicef is zo'n organisatie. Zij feliciteerde leerlingen na het horen van de uitslag van de eindexamens met de woorden: 'hoera geslaagt!'. Er werd veel over gesproken. En dat was nou precies het doel: aandacht voor kinderen die niet naar school gaan. De volgende dag stond op dezelfde plaats, in dezelfde krant, de bovenstaande advertentie.

4. Spaties waar ze niet horen

Nederlands is een aparte taal, want wij hebben woorden die uit meerdere woorden bestaan. Huh? Ja, dit worden samengestelde woorden genoemd. Deze woorden moet je in het Nederlands aan elkaar vast schrijven. Als je onterecht een spatie invoegt, krijgt het woord soms een heel andere betekenis. Kijk maar eens naar de volgende voorbeelden.

spelfout

Dit zijn dus helemaal geen 'rode wijnglazen'! De wijnglazen zijn gemaakt van mooi helder glas. Het zijn dus 'mooie wijnglazen' of 'heldere wijnglazen', maar zeker geen 'rode wijnglazen'. Er is helemaal niks roods aan. Ja, de wijn. Het zijn dus wel 'rodewijnglazen'. Maar Office Word zegt dat dat goed is? Klopt, maar het is wel degelijk fout.

spelfout

In de foto hierboven kon het natuurlijk niet anders, omdat er geen ruimte was. Maar door het plaatsen van een spatie kan dit op een heel andere manier worden opgevat. Eerst lekker bekken en dan een portie gekibbel er achteraan.

5. Verkeerde zinsbouw

Door een verkeerde zinsopbouw, kan een advertentie een compleet andere betekenis krijgen. De advertenties zijn meestal wel te begrijpen, maar als je kritisch kijkt dan klopt het gewoon niet. Er is klaarblijkelijk geen moeite genomen om de tekst even te controleren alvorens het de wereld in werd geslingerd.

spelfout

Neem deze productpagina van Beversport. Als je de advertentie heel letterlijk neemt dan zijn de wandelschoenen alleen geschikt voor vrouwen met een Gore-Tex membraan. Het had misschien beter geweest om 'voor vrouwen' weg te laten. De webshop heeft namelijk ook een filterfunctie zodat de bezoeker alleen vrouwenschoenen te zien krijgt.

spelfout

Bij deze aanbieding staan de woorden gewoon in de verkeerde volgorde. In plaats van dat de soep in het blik zit, zit het blik in de soep. Heel fijn als je een ijzertekort hebt, maar echt gezond is het niet. Het blijft een raadsel wat hier de bedoeling was..

6. Zin met dubbelzinnigheid

spelfout

Bewust of onbewust? Bij deze kapperszaak wordt je mooi opgelicht vanaf 5 euro. Oplichting was nog nooit zo goedkoop! Maar eigenlijk is het woordje 'opgelicht' correct. Oplichten betekent volgens Van Dale namelijk ook 'helderder worden' en dat is hier dus in de juiste betekenis gebruikt. Wat wel echt fout is, is 'super mooi', wat 'supermooi' moet zijn. Weer een spatie die er niet hoort..

7. Foute prijsweergave

Prijsfouten komen in offline en online media voor en ontstaan vaak door typefouten. Je ziet een aanbieding in een folder of op internet en het kan bijna niet zo zijn dat die prijs echt klopt. Zo zette Philips een komma verkeerd en gaf daardoor €75,- korting weg in plaats van €7,50,-. Het feit dat dat geen realistische korting is, zorgt er in principe voor dat er geen leveringsverplichting is vanaf de aanbieders kant. De fout kan een hoop financiële en administratieve rompslomp meebrengen. Niet iets dat je moet willen of op zit te wachten.

spelfout

In het bovenstaande geval betreft het niet echt een foute prijs. Alhoewel, het heeft wel degelijk te maken met prijsweergave. Jumbo zegt, bij u in de buurt, altijd de goedkoopste te zijn. Ze vergelijken graag de prijs met die van een concurrent. Wat blijkt? De concurrent is goedkoper. Het doel van de uiting kwam nou niet bepaald tot haar recht. Is de prijs die Jumbo toont verkeerd?

8. Slogan komt niet helemaal lekker tot uiting

spelfout

In het verlengstuk van de vorige fout: het door elkaar halen van cijfers, waardoor het als het ware een foutieve prijsweergave ontstaat. Rond de kerstperiode stond in diverse dagbladen de bovenstaande advertentie van Dirk van den Broek. Zou het werkelijk een enorme misser zijn of juist een marketingtruc om de aandacht te trekken? Het is een bekende slogan en eigenlijk weet iedereen dat de cijfers omgedraaid zijn. De adverteerder was wel zo slim om onderaan de advertentie "schrijf en typefouten voorbehouden" te vermelden.

9. Een typefoutje is snel gemaakt

spelfout

Typefouten (typfouten mag ook) zijn fouten die gemaakt worden door verkeerd typen. De schrijver weet wel hoe het woord geschreven wordt, maar maakt een foutje door de snelheid van de handeling. In Office Word worden deze fouten door de spellingscontrole gezien, maar niet iedereen schrijft teksten in Word. Een designer zal dus extra voorzichtig moeten zijn met het overnemen van aangeleverde teksten. Of natuurlijk de schrijver met het aanleveren van de teksten.

spelfout

10. Vergeten letters met gevolg

spelfout

Gezien in de plaatselijk supermarkt! Iemand nog opdrachten voor Simon de 'kusjesman'? Heeft nog ruimte in zijn agenda voor nieuwe opdrachten. Na het kussen is er eventueel ook nog tijd voor schilderwerkzaamheden. Over de prijs kan onderhandeld worden.

spelfout

Oeps, een schrijffout! Wat slordig! Of toch gewoon onkunde? Wie zal het zeggen. Wat wel zeker is, is dat deze reclame-uiting opeens een hele andere betekenis heeft. Met deze gifset is het waarschijnlijk het laatste cadeautje dat de 'gelukkige' ontvangt.

spelfout

11. Meerdere spelfouten op een rijtje

spelfout

Het is misschien niet helemaal goed leesbaar, maar er staat: Bison schimmelvretter, vochtvretter en de Bisom navulling vochtvretter. Een actie van Blokker in Rotterdam. Hier gaat écht van alles fout. Probeer de teksten maar eens uit te spreken, dan kom je er snel genoeg achter. Het zijn natuurlijk schimmel- en vochtvreters. Zelfs de naam van het merk Bison is één keer verkeerd geschreven..

Zijn deze spelfouten ernstig?

Voor de lezers zijn de fouten grappig en op deze manier genereer je wel aandacht. Maar is dit wel het soort aandacht dat je wilt krijgen als bedrijf? Geeft het wel een goed beeld van je onderneming? Mensen kunnen door dit soort spelfouten besluiten om je niet meer zo serieus te nemen. Dit kan ten koste gaan van je imago en/of resultaten en dat is het laatste dat je wilt. Het is een kleine moeite om teksten na te lezen of te laten controleren. Of denken jullie daar anders over?

Dit waren de meest voorkomende spelfouten in reclame die bijna iedereen maakt. Zijn de fouten herkenbaar? Of mis jij nog een veelgemaakte fout in onze lijst? Laat het ons dan weten!