Spelfouten worden overal gemaakt. Vergeten letters, typefouten, foutieve zinsopbouw, bewuste fouten of fouten in de werkwoordspelling zijn slechts enkele voorbeelden. Niet alleen in de communicatie met vrienden worden fouten gemaakt, maar ook in zakelijk communicatie via folders, advertenties, marktplaatsen, websites en ga zo maar door. Vaak zijn de spelfouten grappig, maar soms kan het ook schadelijk zijn voor bedrijven. In dit artikel zetten wij een aantal (hilarische) fouten op een rijtje.

reclamemissers

1. Fouten in de werkwoordspelling

spelfout werkwoordspelling

De meeste fouten worden gemaakt in de werkwoordspelling. Een aantal jaren terug slingerde Kruidvat de volgende slogan de wereld in: "Je bent gek als je teveel betaald voor een strak lichaam". Opvallend dat er bij zo’n groot bedrijf niemand heeft gezegd dat die advertentie niet klopt, want ten eerste is het 'te veel' en tweede 'betaalt'. Misschien nog wel opmerkelijker is dat een ander groot bedrijf het later nog eens dunnetjes over deed met vrijwel dezelfde misser. Weet jij nog welke dat was?

2. Verkeerd gebruik van als of dan

spelfout als dan

De regels zijn vrij duidelijk. Bij een vergroting of verkleining wordt ‘dan’ gebruikt. Bij een vergelijking dient het woord ‘als’ te worden gebruikt. Maar toch zegt een groot gedeelte van de Nederlandse bevolking het fout. Het gaat zelfs zo ver dat de fouten ook in advertenties opduiken. Deze giller van een misser had wel heel gemakkelijk voorkomen kunnen worden. Wat zou de Mediamarkt precies willen communiceren via de advertentie? Wie het weet, mag het zeggen.

3. Bewuste fouten om aandacht te vragen

spelfout negatieve publiciteit is ook publiciteit

Uit een onderzoek van taalinstituut ‘Taal in bedrijf’ is gebleken dat een groot deel van Nederlanders zich ergeren aan spelfouten. Het is voor sommige marketeers een stimulans geweest om een bewuste reclamemisser te maken. De achterliggende gedachte 'het maakt niet uit wat ze over je vertellen als ze maar over je praten' of ‘negatieve publiciteit is ook publiciteit’.

spelfout bewuste reclamemisser

We nemen als voorbeeld Unicef. Zij feliciteerde leerlingen na het horen van de uitslag van de eindexamens met de woorden: ‘hoera geslaagt!’ Dat moet natuurlijk geslaagd zijn en dat wist men op de marketingafdeling van Unicef ook wel. Er werd veel over gesproken en dat was nou precies het doel: aandacht voor kinderen die niet naar school gaan. De volgende dag stond op dezelfde plaats, in dezelfde krant, de bovenstaande advertentie. Hoe confronterend!?

4. Foute prijsweergave

spelfout

Het communiceren van een verkeerde prijs komt regelmatig voor. Je ziet een aanbieding in een folder of op internet en het kan bijna niet zo zijn dat die prijs echt klopt. Zo bood Leen Bakker een keer hoogslapers aan voor slechts €24 in plaats van €240. Het feit dat dat geen realistische korting is, zorgt er in principe voor dat er geen leveringsverplichting is vanaf de aanbieders kant. Ook de rechter oordeelde dat Leen Bakker de hoogslapers niet hoefde te leveren, maar het de klanten uiteraard wel moest terugbetalen.

5. Onwaarheden communiceren

spelfout

Naast het tonen van een verkeerde prijs komt het vaak voor dat bedrijven (onbewust) onwaarheden communiceren. In het bovenstaande geval zegt Jumbo, bij u in de buurt, altijd de goedkoopste te zijn. Ze vergelijken graag de prijs met die van een concurrent. Maar wat blijkt? Albert Heijn is goedkoper! Het doel van de uiting kwam niet helemaal tot haar recht. Toont Jumbo hier de verkeerde prijzen of is Albert Heijn gewoon echt goedkoper?

6. Slogan wordt verkeerd gebruikt

spelfout

Je kent ze wel, slogans die verkopen moeten stimuleren. Vooral supermarkten en drogisterijen grijpen vaak terug naar de bekende slogans. Dirk van den Broek ging vreselijk de mist in met de slogan “3 halen, 5 betalen!”. Zou het werkelijk een enorme misser zijn of juist een marketingtruc om de aandacht te trekken? De slogan is bekend en eigenlijk weet iedereen dat de cijfers omgedraaid zijn. De adverteerder was wel zo slim om onderaan de advertentie "schrijf- en typefouten voorbehouden" te vermelden.

7. Ongebruikelijke spaties

spelfout

Nederlands is een aparte taal, want wij hebben woorden die uit meerdere woorden bestaan. Dit worden samengestelde woorden genoemd. Deze woorden moet je in het Nederlands aan elkaar vast schrijven, anders krijgt het woord een heel andere betekenis. Dit zijn dus helemaal geen 'rode wijnglazen'! De wijnglazen zijn gemaakt van mooi helder glas. Het zijn dus 'mooie wijnglazen' of 'heldere wijnglazen', maar zeker geen 'rode wijnglazen'. Er is helemaal niks roods aan. Ja, de wijn. Het zijn dus wel 'rodewijnglazen'.

8. Dubbelzinnige zinnen

spelfout

In sommige gevallen kun je zinnen op verschillende manieren opvatten. Neem bovenstaande advertentie. Als je de uiting heel letterlijk neemt, dan wordt je bij deze kapperszaak `mooi opgelicht vanaf 5 euro`. Het woordje 'opgelicht' is eigenlijk correct. Oplichten betekent volgens Van Dale namelijk ook 'helderder worden' en dat is hier dus in de juiste betekenis gebruikt. Wat wel echt fout is, is 'super mooi', wat 'supermooi' moet zijn. Weer een spatie die er niet hoort..

9. Slordige typefoutjes

spelfout

Typefouten (typfouten mag ook) zijn fouten die gemaakt worden door verkeerd typen. Men weet wel hoe het woord geschreven wordt, maar maakt door de snelheid van de handeling een foutje. Dit soort fouten kunnen overal gemaakt worden, maar het is extra vervelend als dit in drukwerk gebeurt. Je kunt de fout namelijk niet meer herstellen, zoals dat online wel kan. Bovenstaand voorbeeld troffen we aan in een reisbrochure. Erg slordig, want een controlerondje had deze fout kunnen voorkomen.

10. Vergeten letters met gevolgen

spelfout

In een folder van supermarktketen Emté stond wel een heel opmerkelijke advertentie. De supermarkt had enkele jaren geleden een kratje ’Heineken Pis’ in de aanbieding. Het gerucht ging dat iemand van de marketingafdeling lollig probeerde te doen. En dat is gelukt, want de advertentie ging behoorlijk! Bij Heineken waren ze minder onder de indruk van de advertentie. Niet zo gek, want het leverde het bedrijf een hoop (gratis) aandacht op.

11. Meerdere spelfouten op een rijtje

spelfout

Het is misschien niet helemaal goed leesbaar, maar er staat: Bison schimmelvretter, vochtvretter en de Bisom navulling vochtvretter. Een actie van Blokker in Rotterdam. Hier gaat écht van alles fout. Probeer de teksten maar eens uit te spreken, dan kom je er snel genoeg achter. Het zijn natuurlijk schimmel- en vochtvreters. Zelfs de naam van het merk Bison is één keer verkeerd geschreven. Iemand had het zwaar op de marketingafdeling van Blokker..

Dit waren de meest voorkomende spelfouten in reclame die bijna iedereen maakt. Zijn de fouten herkenbaar? Of mis jij nog een veelgemaakte fout in onze lijst? Laat het ons dan weten!