Ludieke acties met bierkratjes

We zien de afgelopen jaren steeds vaker ludieke (marketing)acties met bierkratjes in de media. Deze acties lijken vaak op initiatieven van particulieren, maar zijn soms zo professioneel van opzet dat het vermoeden rijst dat de acties helemaal niet zo ludiek en spontaan zijn als dat ze lijken, maar dat de marketingafdelingen van de grote biermerken de initiatiefnemers zijn. Hieronder hebben we er een paar op een rijtje gezet. Of de acties nou bewust of onbewust zijn, ze hebben één ding gemeen, ze hebben allemaal de publiciteit gehaald.

reclamemissers

1. Een brug van bierkratjes

Studenten en bier, alleen al in deze blog gaan zij hand in hand. Al sinds jaar en dag is er een gezonde strijd tussen de studenten van de TU in Delft en de studenten van de TU in Eindhoven. Jaarlijks gaan ze samen de strijd aan. Wiens bierkratten brug is het hoogst en kan een uur blijven staan? Sinds 2016 is Eindhoven recordhouder met een gebouwde brug van 26,69 meter hoog bestaande uit circa 8.000 kratten Bavaria

2. Bierkrattenhuis voor pas getrouwd stel

Maar liefst 300 kratten bier trof dit pasgetrouwde stel tegen de gevel van hun huis aan toen ze na hun huwelijksfeest thuiskwamen in de echtelijke woning te Molenaarswerf. De kratten verzamelen en inleveren bij de plaatselijke supermarkt nam vast veel tijd in beslag, maar hopelijk maakte het statiegeld als huwelijkscadeau van hun vrienden dit ongemak meer dan goed.

3. Piramide van lege bierkratten

Honderdduizend bierkratten en een bouwkraan waren er in 2011 voor nodig om in het Duitse Satow een piramide van bierkratten te bouwen. Het bouwwerk was 13 meter hoog en werd daarmee wereldrecordhouder. Eerder stond dit record op naam van Nederland. In Limmen werd in 2005 een piramide gebouwd van bierkratten.

4. Dennenboom o Dennenboom wat zijn je kratjes wonderschoon

De studenten van de TU in Delft weten wel raad met bier en bierkratjes. Weg met die saaie kerstboom die elk jaar op de markt in Delft verschijnt moeten zij gedacht hebben toen ze in 2004 deze 'boom' daar neerzetten. Het bouwwerk bestond uit 50(!) lagen en 15.800 bierkratjes van Grolsch. Er moest een hijskraan aan te pas komen om het gevaarte neer te zetten. Mocht je thuis ook zo'n kunstboom willen begin dan maar alvast met drinken en benader de plaatselijke studenten vereniging voor een helpende hand.

5. Een doolhof van bierkratjes

Tijdens het Eindhovense lichtfestival Glow in 2017 konden bezoekers rondlopen in een doolhof dat door studenten van de TU in Eindhoven gemaakt was en bestond uit maar liefst 11.000 bierkratten. Kratten van het eveneens uit Brabant afkomstige biermerk Bavaria. Allen van het Brabantse merk Bavaria. We weten dat studenten hem flink kunnen raken, maar om dit bij elkaar te krijgen hebben ze, wellicht onder het mom van 'zo nu eerst een Bavaria', het wel heel bont gemaakt, of zouden ze misschien een handje geholpen zijn?

6. Zwembad van bierkratten

Een zwembad in de tuin om de warme zomers te trotseren. Een droom voor velen, maar eigenlijk super makkelijk te realiseren. Met 90 kratjes bier kom je al een heel eind. Met 89 kratjes opgesteld als vierkant en aan de binnenzijde bekleed met afdekzeil ben je er. Zwemmen gaat niet lukken, maar lekker afkoelen onder genot van het 90ste kratje bier heb je zo voor elkaar en je hebt de hele winter om de verzameling bij elkaar te drinken, of om een sponsor te zoeken.

7. Een stadion van kratjes bier

Begin 2017 maakte Albert Heijn volgens Stap, een kennisorganisatie op het gebied van alcoholmisbruik, te opzichtig reclame voor Amstel. IJverige vakkenvullers hadden namelijk met kratten bier van Amstel een stadion nagebouwd. Flesjes en blikjes moesten spelers op het veld voorstellen. De Reclame Code Commissie kwam er aan te pas en besliste dat het stadion niet in strijd was met de wetgeving, want er was geen sprake van het uitbeelden van actieve sportbeoefening. Met die uitspraak stond het 1-0 voor Amstel.

8. Kratten bier inleveren....

Drie jaar heeft het de jongeren uit Dalfsen gekost om de 1.000 kratten van Heineken te verzamelen. Omgerekend hoefden ze slechts 1 flesje bier per dag te drinken om 3.620 Euro aan statiegeld te sparen. Vervolgens werd met een tractor en aanhangwagen de kratjes ingeleverd. Dat de jongen erg merktrouw waren staat als een paal boven water. Maar misschien heeft Heineken zelf wel een (flinke) duit in het zakje gedaan.

9. Carnavalskraker

Een keer per jaar kent de Brabantse gezelligheid een absoluut hoogtepunt, want dan is het carnaval. En er is niets dat zo goed past bij carnaval als bier. Een vriendengroep uit het Bourgondische deel van ons land nam dit heel letterlijk en bouwde een heus kasteel na als praalwagen voor tijdens de optochten. Dit ingewikkelde en spectaculaire bouwwerk mét verlichting is mede mogelijk gemaakt door Bavaria. Deze blauwe bierreus sponsorde de vriendengroep met 800 kratten anders was het ze niet gelukt. Proost!

10. Tribune van bierkratjes

Weet je nog dat we in 2006 in de achtste finale van het WK werden uitgeschakeld? Misschien maar goed ook, want door het bouwen van enorme tribunes van bierkratten om gezamenlijk naar de wedstrijden van het Nederlands Elftal te kijken dreigde er voor Heineken een ware drooglegging wat betreft hun kratjes. Op een bepaald punt beweerde de bierbrouwer nog maar 2 dagen voort te kunnen met hun voorraad kratten en zij plaatste een oproep in de krant om de kratten in te leveren. Of er echt sprake was van een tekort, of dat Heineken handig inspeelde op de situatie weten we niet.