Als we het over promotionele producten hebben, dan denken we al snel aan producten die bedrijven inzetten om bijvoorbeeld de naamsbekendheid te vergroten. Het zijn vaak praktische producten die bijna dagelijks gebruikt worden. Maar wat is het effect van deze promotionele producten op een bedrijf? En waarom zou je nog offline promotie maken als je klant juist online te vinden is? Wij gaan wat dieper in op de effectiviteit van promotionele producten en redenen om ze in te zetten als marketingtool.
Hebben promotionele producten nog wel effect?
Uit het onderzoek 'Advertising impact of promotional products' van DIMA Market Research blijkt dat promotionele producten merken sterker maken. Promotionele producten bereiken meer mensen (88%) dan via radio (79%) of tv (75%). Ook geeft 57% van de bezitters van promotionele producten aan dat het zich de naam van het bedrijf nog weet te herinneren. Dit percentage is ruim twee keer hoger dan de 28% advertising herinnering van tv-commercials. Herkenning van reclame wordt positief beïnvloed door kwaliteit, originaliteit en wijze van bedrukking. Daarnaast hebben promotionele producten een lange houdbaarheidsdatum en een dagelijkse contactfrequentie, wat de effectiviteit van de producten vergroot.
Redenen om ze in te zetten als marketingtool
Het valt dus niet te ontkennen dat promotionele producten hun toegevoegde waarde hebben bewezen. Vaak zijn promotionele producten, op contactbasis, ook een stuk goedkoper dan traditionele media zoals kranten, televisie en radio. Maar met welke doel zetten bedrijven promotionele producten in?
1. Verhogen van de naamsbekendheidPromotiematerialen zijn een eenvoudige manier om de naamsbekendheid te vergroten. Potentiële klanten worden bovendien regelmatig aan het bedrijf herinnert. Ook al is de focus op je merk onbewust, het vergroot de kans dat potentiële klanten zich je merk herinneren als ze in het oriëntatie- of besluitproces zitten. Misschien kan je jezelf zo’n vergelijkbare situatie voor de geest halen?
2. Positieve herinnering aan een bedrijfUit het besproken onderzoek van DIMA Market Research blijkt dat ontvangers van promotionele producten ook positiever kijken naar het bedrijf. Neem nou een bedrukte pen: hoe vaker deze iemand gebruikt maakt van de pen, hoe positiever deze kijkt naar het uitgevende bedrijf. Dit wordt ook wel het mere exposure effect genoemd.
3. Loyaliteit van bestaande klanten vergrotenEen andere reden om gebruik te maken van promotiematerialen is het vergroten van de loyaliteit van bestaande klanten. Door de loyaliteit te verhogen, door af en toe leuke promotiematerialen weg te geven, zal de klant zich positiever opstellen tegenover je bedrijf en daarom minder snel geneigd zijn om over te stappen naar een ander bedrijf.
4. Relatief goedkoop communiceren met potentiele klantenJuist voor kleinere bedrijven zonder een ontoereikend budget voor marketingactiviteiten kunnen promotieartikelen sterk bijdragen aan het imago van het merk. Promotieartikelen zijn een krachtig medium met een hoge return on investment, vanwege de lage prijs. Daarnaast zijn deze giveaways een goede manier om de loyaliteit van je klanten te vergroten.