Bij het maken van reclame op locatie denken we al snel aan drukbezochte winkelstraten, stadscentra en stations. Maar de meest effectieve locatie zien we misschien wel over het hoofd. Het toilet. Eindelijk een momentje voor jezelf, de deur gaat dicht, je zit of staat en je oog valt op.. de toiletreclame! Het is een van de laatste plaatsen waar we niet worden afgeleid door andere media of gesprekken. Onderzoek wijst uit dat we gemiddeld bijna één minuut op het toilet doorbrengen. Reken maar eens uit wat dat op jaarbasis is. In tegenstelling tot traditionele reclame vinden we toiletreclame niet irritant, maar juist opvallend en komisch. Wij nemen je mee langs een aantal inspirerende vormen van toiletreclame. Hoe gekker, hoe beter. En nee, daartoe behoren de bekende panels niet..
1. Opgepast! Vloerreclame kan glad zijn!
Altijd goed opletten als je het toilet binnenloopt: de vloer kan nat zijn en je wilt niet uitglijden. Ook wil je niet in andermans urine staan en geef je natuurlijk de voorkeur aan de meest schone ondergrond. Even goed positioneren en klaar om te gaan. Het valt voor bedrijven niet mee om de vloer te gebruiken voor reclamedoeleinden. Want hoe koppel je je bedrijf aan de vloer van een openbaar toilet? Het vergt enige creativiteit en daar wist Durex wel raad mee. Voor de privacy van de bezoeker had het leuk geweest als ze de muurtjes meteen wat breder hadden gemaakt.
2. Toilet papier voor het verwerken van een grote boodschap
Even opmerkelijk als dubieus, maar zeker effectief als marketingconcept. Rest nog wel de vraag op welke manier je je identiteit of bedrijf wilt koppelen aan iets waar we onze billen mee afvegen. Lukt dat? Of heb je hulp nodig? Als de uiting eenmaal op papier staat, dan valt het niet mee om deze grote boodschap te negeren. Voor toiletpapier producent Silk Soft is het iets gemakkelijker om haar identiteit te koppelen aan deze vorm van toiletreclame. Succes met het verwerken van deze opmerkelijke boodschap…
3. Goed richten in de urinoir!
Toiletteren doe je dagelijks en is noodzakelijk. Er zijn genoeg bedrijven die het bezoek aan het toilet leuk willen maken. Misschien herinner je je de plasstickers nog wel. Vroeger als doel om netjes in het potje te plassen, maar tegenwoordig voor reclamedoeleinden. De sticker is vervangen door een matje en vaak zelfs uitgebreid met een spelletje. Ken je de Ur-In-Goal? Het valt niet mee om te missen, maar leuk is het wel.
4. Kan je jezelf spiegelen aan deze vorm van reclame?
Spiegels zijn voor veel bedrijven inzetbaar als reclamekanaal. Ze hangen vrijwel altijd bij de wasbakken. Na het plassen, handen wassen. Wie is er niet groot mee geworden? Je kunt niet om de spiegels heen. Zoals je ziet heeft zonnebrillen merk Pride op een creatieve manier reclame gemaakt voor een (nieuw model) zonnebril met spiegelglazen. Hoe toepasselijk!? Door technologisering zijn er tegenwoordig ook digitale interactieve reclamespotjes te zien via de spiegels.
5. Afschrikkende zeepdispenser voor blijvende herinnering
Je ziet het niet vaak, bedrijven die reclame maken via de zeepdispensers. Ook hier weer het probleem van identiteit koppelen aan het product. Kleenex is een bedrijf die dat, in samenwerking met een marketingbureau, wel deed. En met succes. Maar of mensen ook daadwerkelijk gebruikmaakte van de zeep is twijfelachtig. Wat wel zeker is, is dat de uiting zeker herinnert zal worden. En laat dat nou net het doel zijn. De boodschap: “Ben je snotverkouden? Kleenex is een goede hulp bij een verstopte neus”.
6. Ook de handdroger blijft niet onbenut…
Na het plassen, handen wassen. En het liefst nog even drogen met de automatische handdroger. Het zal je langzamerhand niet meer verbazen, want ook het apparaat om de handen snel te drogen blijft niet vrij van reclame. Creativiteit is wel vereist, maar daar wist hete sauzen producent Wolf wel raad mee. Waarschijnlijk een herkenbaar beeld voor velen en daardoor zal je je de uiting snel herinneren.
7. Als je het doet, doe het dan goed: reclame op de muur
Op het moment dat je denkt dat het niet gekker kan, dan kan het blijkbaar toch nog gekker. Muurreclame is dan niet eens zo bijzonder, maar als je werkelijk alle muren bestrijkt met een reclame uiting dan is het toch op z'n minst opmerkelijk. De wijze waarop Nintendo de release van een nieuwe Braingame had aangekondigd overtreft alle vormen van toiletreclame dit we tot nu toe genoemd hebben. Als je het doet, doe het dan goed. Vrijwel niemand kan om deze uiting heen, zelfs kleurenblinden niet.
8. Op deze toiletbril zit je net even lekkerder (en langer)
De meest letterlijke vorm van toiletreclame is een uiting via de toiletbril zelf. Het omhoog of omlaag doen van de toiletbril biedt bovendien de kans om een verassingseffect toe te voegen. Neem bovenstaand voorbeeld uit het stadion van een voetbalclub uit Zweden. Daar werden bezoekers eerst verblijd met het logo van hun favoriete voetbalclub en bij het omhoog doen van de bril kreeg men de andere boodschap te zien. De boodschap: wil je tijdens het toiletteren niets van de wedstrijd missen, download dan de applicatie voor een live verslag.
9. Reclame maken met toiletblokjes? Waarom niet!
Er zijn zelfs bedrijven die reclame maken via verfrissende toiletblokjes. En nee, dat zijn niet de producenten van de blokjes zelf. Het bedrijf in het voorbeeld pakte het veel creatiever aan. Was je zo nieuwsgierig wat die boodschap was? Dan moest je de QR-code scannen. Na het scannen werd je met je neus op de feiten gedrukt: je telefoon bevat meer bacteriën dan een toilet. Hoe zou dat toch komen?
10. Interactieve reclame: gamen tijdens het plassen
Het bedrijf Captive Media heeft een nieuw vorm van toiletreclame geïntroduceerd. Tijdens het plassen kunnen mannen een spel spelen in het urinoir. Toiletbezoekers zien boven het urinoir een scherm met een spel dat zij kunnen besturen met hun urine. Infrarood-sensoren in het urinoir meten precies waar de man plast. Voor en na het spelen wordt een bewegende reclame getoond. En om het competitief te houden word er vaak een tussenstand bijgehouden.